Przezcewnikowe leczenie zakrzepowo-zatorowej w lepszej arterii krezkowej

88-letnia kobieta z nadciśnieniem tętniczym i migotaniem przedsionków w wywiadzie z ostrym początkiem ciężkiego bólu brzucha, wymiotów i biegunki. Przez trzy lata brała warfarynę z powodu migotania przedsionków, ale sześć miesięcy wcześniej przerwała stosowanie leku wbrew zaleceniom swojego lekarza, ponieważ była bezobjawowa. Badanie fizykalne ujawniło rozlaną tkliwość brzuszną bez strzeżenia lub odbicia. Obliczony obraz tomograficzny obszaru brzucha po podaniu kontrastowego materiału dożylnego wykazał zamknięcie górnej tętnicy krezkowej (panele A i B, strzałki). Angiografia brzuszna, przeprowadzona w ciągu sześciu godzin od pojawienia się objawów pacjenta, wykazała całkowite zamknięcie tętnicy krezkowej górnej (panel C, strzałka). Po dotwarnym wstrzyknięciu urokinaz przeprowadzono aspirację przezskórnego zakrzepu, co spowodowało rekanalizację tętnicy krezkowej górnej i natychmiastową ulgę w bólu jamy brzusznej. Cząsteczkowy wlew urokinazy kontynuowano przez 12 godzin. Kontrolna angiografia przeprowadzona jeden dzień później wykazała całkowitą rekanalizację tętnicy krezkowej górnej (panel D, strzałka). Kurs postprocedury przebiegał bez problemów. Po trzech miesiącach pacjent nadal dobrze przyjmuje terapię warfaryną. Istotne czynniki związane ze zwiększonym ryzykiem zdarzeń zakrzepowo-zatorowych u pacjentów z przewlekłym migotaniem przedsionków obejmują zastoinową niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, wiek 75 lat lub starszy, cukrzycę i wcześniejsze epizody zatorowe. 88-letnia kobieta z nadciśnieniem tętniczym i migotaniem przedsionków w wywiadzie z ostrym początkiem ciężkiego bólu brzucha, wymiotów i biegunki. Przez trzy lata brała warfarynę z powodu migotania przedsionków, ale sześć miesięcy wcześniej przerwała stosowanie leku wbrew zaleceniom swojego lekarza, ponieważ była bezobjawowa. Badanie fizykalne ujawniło rozlaną tkliwość brzuszną bez strzeżenia lub odbicia. Obliczony obraz tomograficzny obszaru brzucha po podaniu kontrastowego materiału dożylnego wykazał zamknięcie górnej tętnicy krezkowej (panele A i B, strzałki). Angiografia brzuszna, przeprowadzona w ciągu sześciu godzin od pojawienia się objawów pacjenta, wykazała całkowite zamknięcie tętnicy krezkowej górnej (panel C, strzałka). Po dotwarnym wstrzyknięciu urokinaz przeprowadzono aspirację przezskórnego zakrzepu, co spowodowało rekanalizację tętnicy krezkowej górnej i natychmiastową ulgę w bólu jamy brzusznej. Cząsteczkowy wlew urokinazy kontynuowano przez 12 godzin. Kontrolna angiografia przeprowadzona jeden dzień później wykazała całkowitą rekanalizację tętnicy krezkowej górnej (panel D, strzałka). Kurs postprocedury przebiegał bez problemów. Po trzech miesiącach pacjent nadal dobrze przyjmuje terapię warfaryną. Istotne czynniki związane ze zwiększonym ryzykiem zdarzeń zakrzepowo-zatorowych u pacjentów z przewlekłym migotaniem przedsionków obejmują zastoinową niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, wiek 75 lat lub starszy, cukrzycę i wcześniejsze epizody zatorowe.

Akifumi Nishida, MD
Kenichiro Fukui, MD
Ureshino Medical Center, Saga 843-0393, Japonia

Powołując się na artykuły (3)