Łagodna choroba piersi i ryzyko raka piersi

Łagodna choroba sutka jest ważnym czynnikiem ryzyka dla raka piersi. Przebadaliśmy dużą grupę kobiet z łagodną chorobą sutka w celu uzyskania wiarygodnych szacunków tego ryzyka. Metody
Zidentyfikowaliśmy wszystkie kobiety, które otrzymały diagnozę łagodnej choroby sutka w klinice Mayo w latach 1967-1991. Zdarzenia związane z rakiem piersi uzyskano z dokumentacji medycznej i kwestionariuszy. Aby oszacować względne ryzyko, porównaliśmy liczbę zaobserwowanych raków piersi z liczbą oczekiwaną na podstawie wskaźników raka piersi w rejestrze Iowa Surveillance, Epidemiology i End Results.
Wyniki
Obserwowaliśmy 9087 kobiet po medianie 15 lat. W badaniu histologicznym stwierdzono zmiany nieproliferacyjne u 67% kobiet, zmiany proliferacyjne bez atypii w 30% i atypową hiperplazję w 4%. Do chwili obecnej rozwinęło się 707 raków piersi. Względne ryzyko raka piersi dla kohorty wynosiło 1,56 (przedział ufności 95%, 1,45 do 1,68), a to zwiększone ryzyko utrzymywało się przez co najmniej 25 lat po biopsji. Względne ryzyko związane z atypią wyniosło 4,24 (przedział ufności 95%, 3,26 do 5,41), w porównaniu z ryzykiem względnym 1,88 (przedział ufności 95%, 1,66 do 2,12) dla zmian proliferacyjnych bez atypii i 1,27 (przedział ufności 95% 1,15 do 1,41) dla zmian nieproliferacyjnych. Siła rodzinnej historii raka piersi, dostępna dla 4808 kobiet, była czynnikiem ryzyka, który był niezależny od ustaleń histologicznych. Nie stwierdzono zwiększonego ryzyka u kobiet bez wywiadu rodzinnego i nieproliferacyjnych. W pierwszych 10 latach po wstępnej biopsji nadmiar nowotworów występował w tej samej piersi, szczególnie u kobiet z atypią.
Wnioski
Czynniki ryzyka raka piersi po rozpoznaniu łagodnej choroby sutka obejmują histologiczną klasyfikację łagodnej zmiany piersi i wywiad rodzinny w kierunku raka piersi.
Wprowadzenie
Łagodna choroba sutka jest ważnym czynnikiem ryzyka dla późniejszego raka piersi, który może rozwinąć się w obu piersiach1. Obejmuje spektrum jednostek histologicznych, zwykle podzielonych na nieproliferacyjne uszkodzenia, zmiany proliferacyjne bez atypii i atypowe hiperplazje, ze zwiększonym ryzykiem rak piersi związany ze zmianami proliferacyjnymi lub atypowymi.2-4 Rozpoznanie łagodnej choroby sutka stało się bardziej powszechne, ponieważ wzrosła liczba przypadków stosowania mammografii, dlatego też konieczne jest dokładne oszacowanie ryzyka u kobiet, które otrzymały tę diagnozę.
Pozostają jednak ważne pytania dotyczące stopnia ryzyka związanego ze wspólnymi nieproliferacyjnymi dobroczynnymi jednostkami oraz stopnia, w jakim wywiad rodzinny wpływa na ryzyko raka piersi u kobiet z proliferacyjnymi lub atypowymi zmianami. Dupont i Page stwierdzili, że kobiety z chorobą nieproliferacyjną nie miały zwiększonego ryzyka późniejszego raka piersi.2 Natomiast w badaniu przeprowadzonym przez National Surgical Adjuvant Breju and Bowel Project (NSABP), badanie prewencji raka piersi (P1) wykazało ryzyko 1,6 dla kobiet, które otrzymały diagnozę niższej kategorii łagodnej choroby sutka.5 Ograniczeniem badania NSABP był jednak brak centralnej oceny patologicznej.
Kolejne ważne pytanie dotyczy możliwej zależności między atypią a historią raka piersi w rodzinie
[więcej w: poradnia małżeńska kraków, nfz katowice sanatoria, szpital nowy targ poradnie ]
[podobne: kamnet, nfz sanatoria lista oczekujących, badanie inr cena ]

0 thoughts on “Łagodna choroba piersi i ryzyko raka piersi”