Kobiety przed menopauzą poddawane chemioterapii wysokodawkowej mają bardzo wysokie ryzyko niewydolności jajników.1 Krioprezerwacja tkanki jajnika z następczą autotransplantacją skutecznie zachowała płodność w modelu zwierzęcym2, ale jej skuteczność u ludzi była niepewna. Jaja, które zostały zassane z krioprezerwowanej tkanki jajnika przeszczepionej w miejscach heterotopowych, nie spowodowały zajścia w ciążę3. Po transplantacji krioprezerwowanej tkanki jajnikowej u kobiety po przebytej chorobie Hodgkina zgłoszono poród na żywo; jednakże, ponieważ kobieta miała owulację przed przeszczepieniem, nie jest pewne, czy jajo pochodziło z naturalnego jajnika, czy z przeszczepionego jajnika. [4] Niedawny raport opisał żywe narodziny po transplantacji świeżej tkanki jajnikowej z płodnej kobiety do jej sterylnego bliźniaka jednojajowego, ale takie podejście nie wymaga zachowania płodności, a zatem nie ma zastosowania do kobiet stojących w obliczu chemioterapii sterylizującej.5
Ryc. 1. Ryc. 1. Ranga czasowa leczenia (panel A) i poziomy hormonów (panel B). Po zdiagnozowaniu chłoniaka nieziarniczego, podano schemat pierwszej chemioterapii (etopozyd, doksorubicynę, cyklofosfamid, winkrystynę, bleomycynę i kortykosteroidy [VACOP-B]) (panel A), ale nawrót wystąpił sześć miesięcy później; w tym okresie pacjent miał miesięczne cykle menstruacyjne. Zastosowano schemat drugiego rzutu (mesna, ifosfamid, mitoksantron, etopozyd, cytarabina, cisplatyna i kortykosteroidy [MINE-ESHAP]), a następnie chemioterapię w dużych dawkach (karmustyna, 300 mg na metr kwadratowy powierzchni ciała, etopozyd 1600 mg na metr kwadratowy, cytarabina, 1600 mg m2 i melfalan 140 mg na metr kwadratowy [BEAM]) z autologicznym wsparciem dla komórek macierzystych. Tkanka jajnikowa została zebrana do krioprezerwacji przed wysokodawkową chemioterapią. Przeszczepioną rozmrożoną kriokonserwowaną tkankę jajnikową wykonano po 24 miesiącach utrzymującej się niewydolności jajników. W dziewiątym miesiącu po transplantacji zapłodnienie in vitro zaowocowało ciążą. Panel B pokazuje podstawowe poziomy we krwi hormonu folikulotropowego, hormonu antymobilowego i inhibiny B przed i po transplantacji. Sześć miesięcy po transplantacji poziomy hormonu folikulotropowego zaczęły stopniowo zmniejszać się; normalne poziomy zostały osiągnięte w dziewiątym miesiącu. Poziom hormonu antymobilowego (oparty na trzech do pięciu pomiarach w każdym cyklu) był niewykrywalny aż do szóstego miesiąca po transplantacji. Wysoki poziom hormonu antymobilowego mierzono w ósmym miesiącu po transplantacji – stwierdzenie zgodne z dobrą rezerwą jajników. Podstawowe poziomy inhibiny B były niewykrywalne po transplantacji, ale stały się wysokie w dziewiątym miesiącu. Poziom hormonu folikulotropowego mierzono chemiluminescencyjną metodą immunometryczną (Immulite 2000, produkty diagnostyczne); poziomy inhibiny B zmierzono przy użyciu dwuskładnikowych testów immunoenzymatycznych (Serotec); a poziomy hormonu antymobilowego mierzono za pomocą ultraczułego testu immunoenzymatycznego z dwoma lokacjami (Diagnostic Systems Laboratories). Wstawka pokazuje wydzielanie hormonów w ósmym miesiącu po transplantacji Po spontanicznej miesiączce nastąpił wzrost poziomu estradiolu, a wzrost poziomu progesteronu po 15 dniu cyklu wskazał na luteinizację.
Opisujemy żywe narodziny po zapłodnieniu in vitro po transplantacji rozmrożonej kriokonserwowanej tkanki korowej jajnika do jajników 28-letniej kobiety, która po amputacyjnej chemioterapii z powodu niewydolnego chłoniaka doznała niewydolności jajników. Tkanka jajnikowa (zawierająca wiele pierwotnych pęcherzyków) została zebrana po podaniu schematu chemioterapii drugiej linii, przed leczeniem chemioterapią o dużej dawce (Figura 1A). Pacjenci zakończyli leczenie po zastosowaniu dużej dawki chemioterapii. W ciągu 24 miesięcy brak miesiączki utrzymywał się, a badania laboratoryjne konsekwentnie ujawniały wysokie poziomy hormonu folikulotropowego i hormonu luteinizującego (40 do 104 IU na litr) i niewykrywalne poziomy hormonu antymobilowego i inhibiny B – wyniki zgodne z niewydolnością jajników (rysunek 1B).
Rysunek 2. Rysunek 2. Technika chirurgiczna. Trzy pary 5-mm nacięć poprzecznych wykonano w lewym jajniku przez albuginę (panel A). Przy tępym rozcięciu pod korą utworzono prążki dla każdego z trzech pasków. Każdy kawałek rozmrożonej tkanki jajnika (1,5 na 0,5 cm powierzchni i 0,1 do 0,2 cm grubości) został delikatnie umieszczony we wnęce, a nacięcia zostały zamknięte za pomocą szwów 4/0 Vicryl. W mniejszym, prawym jajniku, pod korze (wstrzyknięcie B) wstrzyknięto niewielkie fragmenty jajników zanurzone w buforze do płukania oocytów. Tylko paski jajników umieszczone w lewym jajniku powróciły do funkcji.
Po 24 miesiącach pacjent był wolny od choroby i zażądał autotransplantacji tkanki jajnikowej, próbując przywrócić płodność. Po zatwierdzeniu przez komisję odwoławczą instytucji i uzyskaniu pisemnej zgody chorego przeprowadzono laparotomię; pasy rozmrożonej tkanki jajnika przeszczepiono do lewego jajnika, a małe fragmenty wstrzyknięto do prawego jajnika (ryc. 2). Osiem miesięcy po transplantacji pacjent spontanicznie miesiączkował. Stwierdzono, że podstawowe poziomy hormonu antymobilowego (który wcześniej był niewykrywalny) są wysokie, co jest zgodne z obecnością aktywnych, wczesnych stadiów wzrostu pęcherzyków.6 Po tej zmianie nastąpił wzrost poziomów inhibiny B do poziomów zgłaszanych w owulacyjne kobiety (ryc. 1B). Ultrasonografia ujawniła przedowulacyjny pęcherzyk w lewym jajniku. Czas od przeszczepienia do wyzdrowienia był zgodny z czasem potrzebnym do wzrostu i dojrzewania pęcherzyków pierwotnych.7
Dziewięć miesięcy po przeszczepie pacjent miał drugą spontaniczną miesiączkę. Poziom hormonu folikulotropowego wynosił 7,9 IU na litr, poziom hormonu luteinizującego 6,8 jm na litr, poziom estradiolu 118 pg na mililitr i poziom progesteronu 0,5 ng na mililitr. Podjęto decyzję o przeprowadzeniu zapłodnienia in vitro. Po zmodyfikowanym cyklu naturalnym uzyskano 8 jedno dojrzałe jajo z dużą cumulus. Jajo zostało zapłodnione in vitro plemnikiem od męża pacjenta, a dwa dni później zarodek z czterema komórkami został przeniesiony do macicy. Testy na obecność ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej były pozytywne 12 dni po transferze zarodków Powtarzana ultrasonografia podczas ciąży wykazała prawidłowy wzrost i rozwój płodu. W 38. tygodniu 5 dni ciąży niemowlę o masie ciała 3000 g, które wyglądało na zdrową, otrzymywało cięcie cesarskie. Oceny Apgar wynosiły 9 w ciągu jednej minuty i 10 w pięć minut.
Przeszczepienie tkanki jajnika wiąże się z teoretycznym ryzykiem przeszczepienia komórek nowotworowych. Tkanki zebrano u tego pacjenta po terapii, bez objawów choroby, a konwencjonalne analizy histologiczne nie wykazały żadnych komórek rakowych.
Chociaż nie można wykluczyć, że jajo zostało uzyskane z naturalnego jajnika, uważamy tę możliwość za bardzo nieprawdopodobną, biorąc pod uwagę spójne dowod
[przypisy: protetyka stomatologiczna warszawa, szynowanie zębów cena, klinika oka ]
[patrz też: britport, ketrel lek, osteon świdnica ]

0 thoughts on “Ciąża po transplantacji kriokonserwowanej tkanki jajnika u chorego z niewydolnością jajników po chemioterapii”