Atorwastatyna u pacjentów z cukrzycą typu 2 poddawanych hemodializie

Statyny zmniejszają częstość incydentów sercowo-naczyniowych u osób z cukrzycą typu 2. Nie badano jednak korzyści statyn u pacjentów poddawanych hemodializie, którzy są obciążeni dużym ryzykiem chorób układu krążenia i zgonów. Metody
Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe, randomizowane, podwójnie ślepe, prospektywne badanie z udziałem 1255 pacjentów z cukrzycą typu 2 otrzymujących hemodializę podtrzymującą, którzy zostali losowo przydzieleni do grupy otrzymującej 20 mg atorwastatyny dziennie lub odpowiadającej placebo. Pierwszorzędowym punktem końcowym był zgon z przyczyn sercowych, niezakończonego zgonem zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu. Drugorzędowe punkty końcowe obejmowały zgon z wszystkich przyczyn oraz wszystkie zdarzenia sercowe i naczyniowo-mózgowe łącznie.
Wyniki
Po czterech tygodniach leczenia średni poziom cholesterolu związanego z lipoproteinami małej gęstości zmniejszył się o 42 procent wśród pacjentów otrzymujących atorwastatynę, a wśród osób otrzymujących placebo zmniejszył się o 1,3 procent. Podczas medianowego okresu obserwacji wynoszącego cztery lata 469 pacjentów (37 procent) osiągnęło pierwotny punkt końcowy, z których 226 przypisano atorwastatynie, a 243 placebo (względne ryzyko 0,92, 95 procent przedziału ufności, 0,77 do 1,10; = 0,37). Atorwastatyna nie miała znaczącego wpływu na poszczególne składniki pierwotnego punktu końcowego, z wyjątkiem tego, że względne ryzyko śmiertelnego udaru u osób otrzymujących lek wynosiło 2,03 (przedział ufności 95%, 1,05 do 3,93, P = 0,04). Atorwastatyna zmniejszała częstość wszystkich zdarzeń sercowych łącznie (ryzyko względne, 0,82, przedział ufności 95%, 0,68 do 0,99, P = 0,03, nominalnie znaczące), ale nie wszystkie zdarzenia naczyniowo-mózgowe łącznie (ryzyko względne, 1,12, przedział ufności 95%, 0,81 do 1,55; P = 0,49) lub śmiertelność całkowita (ryzyko względne, 0,93, przedział ufności 95%, 0,79 do 1,08, P = 0,33).
Wnioski
Atorwastatyna nie wywierała statystycznie istotnego wpływu na złożony pierwotny punkt końcowy zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału serca niezakończonego zgonem i udaru mózgu u pacjentów z cukrzycą otrzymujących hemodializę.
Wprowadzenie
Pierwotne i wtórne badania profilaktyczne, w tym z udziałem osób z cukrzycą, udokumentowały istotną korzyść sercowo-naczyniową po podaniu statyn.1,2 Niedawne badania CWC pod kątem zmniejszenia liczby powikłań sercowo-naczyniowych wśród osób z cukrzycą typu 2 cukrzyca bez znaczącej niewydolności nerek. Nie ma danych na temat wpływu statyn u pacjentów ze schyłkową niewydolnością nerek z cukrzycą typu 2, którzy otrzymują hemodializę, chociaż cukrzyca typu 2 jest najczęstszą diagnozą wśród pacjentów w przypadku nadmiernego ryzyka zdarzeń sercowo-naczyniowych4, których stan wymaga hemodializy zarówno w Niemczech5, jak iw Stanach Zjednoczonych.6 Nieprawidłowości w poziomie lipidów w surowicy, które są związane z chorobą nerek, są wysokie wśród czynników związanych z przyspieszoną miażdżycą [7]. Jednak nie wszystkie dane obserwacyjne dotyczące pacjentów otrzymujące dyslipidemię łącza hemodializowego z redukcją d wskaźniki przeżycia; w rzeczywistości zaobserwowano przeciwne tendencje. 8 Obserwacyjna retrospektywna analiza pacjentów poddawanych hemodializie w USA
[więcej w: poradnia leczenia bolu, korekta oczu cena, kliniki medycyny estetycznej warszawa ]
[hasła pokrewne: kamnet, nfz sanatoria lista oczekujących, badanie inr cena ]